Stižu poskupljenja u Nišu. Ako zanemarimo poskupljenje komunalnih usluga i gradskog prevoza koji su pod monopolom države tj lokalne samouprave, tu je i poskupljenje u privatnom sektoru koje je nastalo akcijom državnog sektora tj te iste lokalne samouprave. Zlo zvano 'regulacija taksi usluga' se primio i na jugu - a situacija je u suštini prepisani beogradski recept: lokalna samouprava je odredila najnižu minimalnu cenu po kojoj neko može pružati taksi usluge u Nišu. Najverovatnije će nastavak biti isti kao u Beogradu: taksisti će onda da bi privukli mušterije uvesti popust na poziv pa će onda to gradska skupština proglasiti nezakonitim. Ovakva vrsta regulacije je klasičan tip rent seeking-a: male dobro organizovane skupine su uspele da utiču na političke donosioce odluka da bi stvorile rentu kroz više cene. I Grad Niš, tačnije njegovo rukovodstvo, mora da je nešto dobilo, najverovatnije političku podršku u ovom gradu u kome je došlo na zadnjim lokalnim izborima do promene vlasti. Do ut des. A za to vreme građani plaćaju skuplje taksi ili se umesto toga voze prevozom.
Ceo problem taksista bi se mogao svesti na: manji su prihodi građani stoga manje koriste taksi usluge pa da bismo zadržali iste prihode moramo da privučemo mušterije time što ćemo voziti jeftinije. U tom trenutku su se pojavile dve skupine taksista - oni efikasni koji su mogli da to urade i oni neefikasni koji nisu. Pošto bi vremenom oni ispali sa tržišta a na njihovo mesto bi došli neki drugi efikasni taksisti, došlo je do ove regulacije. Ona je zaštitila postojeće neefikasne taksiste, a naškodila je postojećim efikasnim taksistima (pošto sada ne mogu da preuzme veći deo tržišta je ne mogu da ponude nižu cenu), potencijalnim efikasnim taksistima (sada ne mogu da se ukljule na tržište sa cenama nižim od onim koje bi imali neefikasni taksisiti te će stoga ostati nezaposleni) i korisnicima taksi usluga koji moraju da ih plaćaju skuplje. O problemima regulacije taksija u Beogradu je Pavle već pisao i pisao, pa se možemo podsetiti.
Pitam se koliko bi nezaposlenih počelo da taksira kada bi se u Beogradu dozvolilo slobodno otvaranje taksi firmi i omogućilo slobodno formiranje cena usluga.. Računam da bi 50 procenata "taksista" odustalo od sadašnjeg hobija
ReplyDeleteDa li je ovo u vezi sa taksistima protivustavno?
ReplyDeletePretpostavljam da broj novih taksista ne bi bio mali. nAravno, potrebno je ukinuti i druge barijere ulasku na trziste: tip motora, estettski pregled vozila, licenca itd.
ReplyDeleteSto se tice ustavnosti, ne znam. Miko se jos nije povodom ovih pitanja zalio Ustavnom sudu da bismo znali njihovo misljenje. Ja mislim da nije, posto UStav dozvolojava da se odredjena pitanja blize rese zakonom, a pravo donosenja tih zakona je na lokalnoj samoupravi. Naravno, bolje bi bilo da misljenje da neki pravnik, nego ja.