Najnoviji tekst za novosadski Dnevnik: "Da sam budući ministar finansija". Evo i moje originalne verzije teksta:
Teška
vremena iza nas ali i sumorna perspektiva nameću reviziju dosadašnje fiskalne politike.
Ministarstvo finansija temeljni je stub na koji se oslanjaju svi reformski
potezi preko potrebni za modernizaciju Srbije. Ministarstvo finansija, u
narednom periodu, mora se koncentrisati na konsolidaciju javnih finansija, poresku reformu i pripreme za ključne reforme javnog sektora. Problem koji tinja
u javnim finansijama je veliki strukturni deficit budžeta koji će ove godine
verovatno biti oko 4.5% bruto domaćeg proizvoda a nivo zaduženosti će verovatno
dostići oko 49 procenta BDP. Iako ove brojke ne deluju alarmantno, iza kulisa
se događa strukturni lom koji je trenutno slabo vidljiv ali u perspektivi vodi
ka Grčkom scenariju, budućida se ne nazire kraj politike zaduživanja. Kamatna stopa
po kojoj se sada zadužujemo viša je od 7 procenata što se smatra određenom
vrstom održive granice a troškovi na kamate će dostići milijardu evra u 2014.
godini.
Donošenjem
pravog programskog budžeta, postavio bih uravnoteženje budžeta u roku od tri
godine kao primarni zadatak ministarstva. Prvo je potrebno da se
primarni budžet (bez izdataka na kamate) prevede u suficit što bi omogućilo da
počnemo da smanjujemo javni dug. Ova politika usmerena je ka ispunjenju
nekoliko ciljeva među kojima su najvažniji osiguranje dugoročne fiskalne
stabilnosti zemlje, signaliziranje investitorima da je naš dug siguran i
sledstveno obaranje kamata na dug i smanjenje dugoročnih troškova kamata.
Buduće dugoročno zaduživanje opravdano je samo u slučaju finansiranja nužnih infrastrukturnih
projekata ili reformskih procesa.
Neophodne
reforme
Jedini
dugoročno održiv način da se dođe do konsolidacije javnih finansija je
smanjenje državne potrošnje. Trenutno, najviše prostora postoji u javnim
nabavkama i administraciji. Javne nabavke je potrebno učiniti transparentnim i
jeftinijim za šta je potrebna promena zakona i metoda rukovođenja upravom.
Manje nabavke mogu se obavljati preko lokalnih potrala i depersonalizovanih javnih
internet licitacija. Administracija je doživela eksplozivan rast u proteklih
deset godina i verovatno posluje sa trećinom viška zaposlenih, što bi bio i
ciljani nivo otpuštanja u dvogodišnjem periodu. Plata u javnom sektoru mora
biti vezana za efikasnost rada, te je neophodan širok i detaljan plan reforme
javne uprave. Potrebno je konačno izvršiti „seču propisa“ odnosno prosto
ukidanje nepotrebnih propisa i pravila. Nameće se i ukidanje verovatno i do
polovine svih državnih agencija i „nezavisnih“ tela i kontrolu njihovog budžeta
prema učinku ne prema prostom postojanju.
Za
sprovođenje fiksalne konsolidacije, osim značajnog smanjenja potrošnje,
potrebno je prikupiti dodatna sredstva kroz privatizaciju Telekoma, Dunav
osiguranja, delova EPS-a, odustajanje od
dokapitalizacije Komercijalne banke i dr. Drugim javnim preudzećima potrebno je
ukinuti subvencije ali im omogućiti da naplaćuju cene koje prave profit odnosno
pripremiti ih za privatizaciju ili likvidaciju. Praksa davanja državnih garancija
za dugove javnih firmi opasna je po javni dug i mora se prekinuti. Najbolji
metod departizacije javnog sektora je privatizacija.
Dugoročno
potrebno je da javni sektor bude manji i odgovornije troši. Najveća rupa u
javnim finansijama je svakako penzioni sistem koji je potpuno neodrživ.
Alternativa je reforma preko sistema ličnih računa. Pri trenutnim deficitima i
stanju privrede potrebno je početak procesa odložiti barem do 2015. godine do
kada se sistem mora pripremiti. Prvo se moraaju naplatiti sva zaostala potraživanja
i vratiti imovina PIO fondu. Neophodno je gradualno podizati starosnu granicu za odlazak u penziju i
izjednačiti je za oba pola, ograničiti rast prosečnih penzija nešto ispod
inflacije (isto bi važilo i za delove javnog sektora) i izvršiti reviziju prava
na penziju zbog koruptivne tradicije sistema (na primer, četvrtina penzionera
su invalidski penzioneri). Kako bi se očuvao standard najugroženijih penzionera
moguće je posebno zaštiti najniže penzije.
Dugoročno,
moguće je ostvariti značajne napretke u sektorima obrazovanja i zdravstva ali
je za to potrebna opsežan program. Finansiranje mora preći sa direktnog
finansiranja isntitucije na finansiranje korisnika kroz uvođenje vaučerskog
sistema. Ovaj sistem uvodi privatni sektor u pružanje usluga, otvara
konkurenciju koja dovodi do višeg kvaliteta, nižih troškova i efikasnijih
sistema obrazovanja i zdravstva.
U
Srbiji zapravo ne postoji poreski sistem. Niz poreza, taksi i parafiskalni
nameta nagomilan je tako da su porezi regresivni, nepravedni po svim
kriterijumima i nepredvidivi. Prostor za dodatne prihode je mali ali postoji u
podizvanju poreza na profit, možda i do nivoa od 20 procenata sa sadašnjih
efektivnih 6 do 7 uz reviziju i ukidanje dela oslobađanja. Investicije se
privlače boljim poslovnim okruženjem, efikasnim prirvrednim sudovima, primenom
stečajnog zakona, ukidanjem parafiskalnih nameta, kontrolom korupcije na svim
nivoima i nižim porezima na rad. Subvencije investitorima za nova radna mesta,
niski porez na dobit privlače malo, i to veoma loših, stranih direktnih
investicija.
Mora
se obezbediti oštriji i odlučnija kontrola godišnjeg poreza na dohodak kako bi najbogatiji koji proizvode dohodak u
Srbiji zaista ovde i platili porez. Ključni krajnji cilj navedenih reformi bio
bi da se, zajedno sa reformom finansiranja zdravstva i privatizacijom penzionog
sistema, izjednači oporezivanje dohodaka iz svih izvora te zamena trenutnih poreza
i doprinosa sa oporezivanjem dohodaka jedinstvenom stopom – „flat tax“ sistem.
Težak
i pravi put
Cilj
ovog teksta je da se ukaže na drugčiju viziju upravljanja javnim finansijama te
da postoje alternative trenutnoj potrošačkoj politici. Za izgradnju modernog
društva potrebno je voditi odgovornu politiku koja u domenu javnih finansija.
To je jedino moguće uz smanjenje trenutnog nivoa javne potrošnje što je
podrazumeva sprovođenje ključnih strukturnih reformi javnog sektora. Politika
ministarstva finansija mora biti kormilo koje čuva brod da ne odpluta niz reku
finansijske propasti. Dugoročan prosperitet nemoguće je postići bez
srednjeročnog perioda štednje, odgovornog i smanjenog trošenja para i sveopšte reforme
ka efikasnijoj i produktivnijoj tržišnoj privredi.
Hm.... ne znam na šta tačno misliš pod porezom na profit?
ReplyDeleteIz ličnog iskustva kao vlasnika d.o.o. 10% je porez na dobit preduzeća, ako podigneš novac kao vlasnik, porez je još 10%, a onda, ako ti ukupni godišnji prihodi prelaze 1.7 miliona dinara, plaća se dodatni porez, ne znam tačno koliko.
Mislim da ovo nije dobro. Mislim da ovo ubija mala preduzeća. Mora se dopustiti vlasnicima malih preduzeća da malo dišu.
Dalje, mislim da si preblag prema administraciji. Mislim da se zarade u administraciji moraju ograničiti na npr. 0.8 zarada u privredi. To je jasan podsticaj da administracija efikasnije rešava probleme privrede i radi što bolje da bi u privredi rasle plate, a time i njima. Takođe, u Makedoniji imamo dobar primer da je tamo na svim šalterima obavezno isticanje maksimalnog roka rešavanja predmeta i zahteva koji se tu podnesu. Ako se u datom roku ne reši predmet, odgovorna lica imaju (čini mi se) krivičnu odgovornost.
Mislim da je ovo za eupravu malo utopistički. U Srbiji je danas i dalje faks glavno sredstvo poslovne komunikacije, verovao ili ne. :) Ali svejedno, dobro je da postoji, sigurno će biti ne mali procenat firmi koje će znati to da iskoriste.