Vlada Republike
Srbije je na sednici 28. novembra usvojila fiskalnu strategiju za 2013. godinu
sa projekcijama do 2015. godine. Ministarstvo finansija napravilo je vrlo smela
predviđanja kretanja rasta BDP u naredne tri godine uz ambiciozne ciljeve
fiskalne konsolidacije. Ključno pitanje je: kako to postići?
Ciljevi Vlade
Srbije:
godina
|
rast
BDP
|
visina
deficita
|
javni
dug
|
2012
|
-2%
|
6,7%
|
65,1%
|
2013
|
2
|
3,6
|
65,2
|
2014
|
3,5
|
1,9
|
58,7
|
2015
|
4
|
1
|
58,4
|
Bez detaljnog
ulaska u ocenu svake pojedinačne stranice strategije potrebno je ukazati na
nekoliko ključnih parametara zbog kojih možemo verovati da se ova fiskalna
strategija neće ostvariti. Primarno, postavljeni ciljevi su izuzetno ambiciozni
i stoje na nerealnim pretpostavkama o privrednim kretanjima u zemlji i EU.
Drugo, fiskalna strategija sadrži jedva nekoliko kozmetičkih promena koje nisu
ni blizu dovoljne za tako snažan rast privrede kakav se očekuje.
Nemoguć rast privrede
Međunarodni
monetarni fond smanjio je svoje procene rasta u narednoj godini za celokupan
region Balkana. Razlog tome je ulazak glavnog izvoznog tržišta (EMU) za naš
region i osnovnog izvora kapitala u drugu recesiju. Gornja granica trenutne
projekcije rasta u 2013. godini za Srbiju je 2%. Međutim, ne sme se zaboraviti
da je budžet za 2012. godinu prvo je projektovan na 1,5% rasta privrede a
realno je ostvaren značajan privredni pad od -2% BDP. Samo posmatranjem ovog
cilja uviđamo da nešto nije uredu.
Da bi se takav
rast ostvario narednih tri godine potrebno je da se poboljšaju ekonomske
perspektive u Evropi i regionu, da sve predviđene reforme daju najbolje moguće
rezultate i da se dogodi najoptimističniji scenario rasta investicija (10%
prosečno godišnje) i izvoza (7% prosečno godišnje). Dakle samo u najboljem
mogućem scenariju koji se može predivdeti, možda je moguće da Srbija ostvari
željeni rast. Dakle ako:
- tržišta u koja treba da izvozimo i iz kojih treba da dođu investicije upadnu u drugu recesiju,
- apsolutno sve prognoze MMF za rast privrede Srbije za prethodne četiri godine pokazivale znatan optimizam
- i ako nijedna Vlada do sada nije uspela da ostvari fiskalne planove,
kako onda
očekivati ostvarenje prethodno navedenih ciljeva?
Nerealni fiskalni plan
Fiskalni savet i
delegacija MMF, kao i MPO u prethodnim tekstovima pokazali su da je projekcija
deficita za 2013. godinu od 3,6% nerealna. Deficit budžeta će zbog nerealnih
pretpostavki, niske ukalkulisane inflacije[1],
rizične projekcije kursa i optimistične projekcije rasta, verovatno premašiti
4,4% BDP. U toj situaciji planirani stepen fiskalne konsolidacije nije
ostvariv.
Još
intrigantnija projekcija je kretanje spoljnog duga od samo 0,1 procentnih poena
u narednoj godini što sa 4,4% rasta deluje potpuno nemoguće. Kako država koja
napravi deficit od preko 4% BDP može imati stagnirajući javni dug? Ili se
očekuje veoma visoki privatizacioni prihod koji bi posredno trebalo da ispegla
rast duga ili snažna apresijacija dinara. Uz sva obećanja Vlade i projekcije
kretanja kursa zadržavanje duga na 65,2% BDP u 2013 godini potpuno je nemoguće.
Zapravo, ove godine došlo je do drastičnog pada industrijske proizvodnje, čak i
pada sektora usluga a sa produbljujućom recesijom u EMU, ne vidi se razlog zbog
čega bi se taj pad preukrenuo u preko 10% rasta investicija?
Zaključak
Reforme izvora
strukturnih problema privrede Srbije, makroekonomska stabilizacija i smanjenje
državne potrošnje jesu jedini put u prosperitet i zaista dobri ciljevi svake
fiskalne strategije. Međutim za smanjenje deficita i državne potrošnje potrebno
je reformisati ključne potrošače budžeta, penzije, zdravstvo, školstvo i javna
preduzeća. Značajno smanjenje potrošnje potrebno za fiskalnu konsolidaciju ne
može se postići preko promene parametara trenutnog sistema za par procenata već
preko fundamentalne reforme principa na kojima su ti sistemi zasnovani.
Penzioni sistem mora ući u pripremu za privatizaciju preko pooštravanja uslova
i bolje kontrole a zdravstvo i školstvo moraju manje da troše uz bolje
rezultate i adekvatnu strukturu troškova.
Javna preduzeća moraju se okrenuti tržištu, mnoga se moraju
privatizovati ili zatvoriti.
Ključni uslov za
investicije i rast izvoza jeste bolje poslovno okruženje. Ali poreska reforma i
pored smanjenja parafiskalnih nameta bez
znatnog smanjenja poreza na rad a uz povećanje PDV-a i akciza samo je zagrebala
površinu problema. Za bolje poslovno okruženje potrebna je vladavina prava koja
podrazumeva efikasne privredne sudove, brz stečaj, naplatu potraživanja i
apsolutnu zaštitu privatne svojine, pa čak i od samovolje javnih vlasti.
Potrebno je mnogo manje administracije i javnih nadležnosti, predivid poreski
sistem i predvidiv kurs evra. Sve te ključne stavke nisu uključene u ovu
fiskalnu strategiju te ona nikako ne može biti uspešna.
[1] Samo Ministarstvo Finansija i privrede je u
Fiskalnoj strategiji projektovalo rast cena u narednoj godini na 11,1% dok je
5,5% uračunata inflacija u budžetu zapravo projekcija rasta cena na kraju
sledeće godine. Potpuno je neodgvorno planirati budžet koji bi trebalo da bude
restriktivan i podržan od strane socijalnih partnera na projekciji krajnje
inflacije dok će cele godine ona biti mnogo veća. Ukupna inflacija u narednoj
godini bi morala biti preko 8% ukoliko se ostvare procene kvartalnih kretanja
koje su dali samo Ministarstvo i NBS! Dakle na osnovu sopstvenih procena,
predloženi budžet za 2013. godinu ne stoji.
Јуче сам успео да наиђем у новинама на коменатр Хасана Ханића, дирекотра Београдксе банкарске академије, да и он предвиђа нижи раст од неких 1,5-1,8% БДП-а у наредној години. Иако мислим да је и ова процена превише оптимистична, указује на то да и други верују да је достизање циљева у Стратегији јако упитно и да ће дефицит буджета наредне године бити сигурно већи.
ReplyDelete