Prenosim vam tekst i novosadskog Dnevnika pisan za novogodišnji specijal.
Godina
iza nas donela je puno izazova kako na političkom tako i na ekonomskom planu.
Tokom 2012. došlo je do pada privredne aktivnosti i životnog standarda, uz
visoku nezaposlenost i inflaciju. Postoje perspektive za blagi oporavak ali je
rizik pogoršanja veoma visok!
Šta
nas čeka u 2013. godini?*
|
|
privredni
rast
|
0,5 do 1,5%
|
Inflacija
|
8
do 10%
|
kurs
evra
|
118 do 128 din/€
|
nezaposlenost
|
preko
26%
|
novih
nezaposlenih
|
do 50.000
|
*procene autora
|
U Fiskalnoj strategiji za narednu godinu Ministarstvo finansija je
predvidelo privredni rast od 2% BDP. Zapravo, fiskalne vlasti očekuju konačni
izlazak iz krize od naredne godine. Sa prethodnim brojem se uglavnom slažu
projekcije i međunarodnih finansijskih institucija. Međutim, treba imati u vidu
da projekcija rasta tokom ove krize stalno precenjuju realne mogućnosti
privreda u Evropi. Tako je za Srbiju, za 2012. godinu, septembra 2011. MMF
projektovo rast od 3% BDP, da bi se ta projekcija smanjivala postepeno, u
decembru na 1,5%, u martu na 0,5%, dok je pravi rezultat verovatno nešto ispod
-2 procenata BDP. Nikako ne bi bilo povoljno da se takav scenario ponovi.
Projekcija rasta u Fiskalnoj strategiji sabira predviđanja o
kretanjima drugih važnih pokazatelja poput izvoza roba, visine investicija ili
nivoa javne potrošnje. Ako se pretpostavke strategije ne ostvare, neće biti ni
željenog rasta, niti izlaska iz krize ali ni boljitka za džep građana. Za
sagledavanje perspektiva naredne godine upravo je ključno preispitati na čemu
se baziraju optimistične procene.
Potencijalni izvori rasta
Nos iznad površine poslednjih godina držali smo pumpanjem javne
potrošnje. Tri ključne karte na koje igre naša Vlada u narednih nekoliko godina
su brz rast investicija i izvoza roba i usluga (od čak preko 10 procenata) te
očuvanje privatne potrošnje na trenutnom nivou. Od investicija pre svega se
očekuju velika ulaganja javnih preduzeća finansirana iz stranih kredita.
Pogotovo se planiraju veliki infrastrukturni projekti. Neosporno je da
pokretanje investicija javnih preduzeća može podići potrošnju i dohodak u
zemlji u narednoj godini. No, odmah se postavlja pitanje kakva je cena takve
razvojne strategije. Ako državna preduzeća nisu dala očekivane ekonomske efekte
u prethodnom periodu zbog čega se veruje da upravo ona mogu pokrenuti privredni
oporavak? Ako javne investicije nisu dale bolju infrastukturu kako da očekujemo
odgovornije i pametnije investiranje? Da li je novo gomilanje javnog duga
opravdano?
Sa druge strane rast izvoza trebalo bi da se bazira dominantno na
rastu poljoprivrede i izvoza automobila. Poljoprivreda je ove godine podbacila
zbog nepovoljnih vremenskih uslova ali ništa ne garantuje da će sledeća godina
biti dovoljno bolja. Praktično naša Vlada baca bob i igra dodole iščekujući
bolju sezonu, bez poboljšanog poslovnog okruženja za razvoj agrobiznisa ili
investicije u irigacionu infrastrukturu. Druga uzdanica planiranog rasta izvoza
je prodaja FIAT automobila. Međutim, uz posrtanje glavnih izvoznih tržišta
Evrope, neizvesnosti u SAD gde deo proizvoda treba da bude plasiran, uz ne baš
sjajne rezultate FIAT grupe u poslednje vreme i dosta visoku cenu za dati
kvalitet modela 500L, takođe je neizvesno koliko izvoza će se zaista ostvariti.
Istovremeno, zbog kretanja inflacije i kursa, fiskalne
konsolidacije te povećanja određenih poreza teško je očekivati očuvanje
privatne potrošnje na nivou koji bi obećavao umeren privredni rast. Dakle, na
kraju, bacamo sav ulog na dve karte, rast izvoza i državne investicije, čiji su
ekonomski ishodi prilično neizvesni. Upravo tu leži rizik oporavka pirvrede u
narednoj godini.
Inflacija i kurs
Rast cena u Srbiji ponovo je ostvario neslavne rekorde.
Međugodišnja inflacija sada je iznad 13% i veoma je daleko van prostora ciljane
inflacije NBS. Ovo je rezultat prethodne fiskalne ekspanzije, povećanja PDV te
rasta kontrolisanih cena što sve nije dočekano restriktivnom monetarnom politikom.
Usporavanje rasta cena očekuje se tek u drugoj polovini 2013 godine. Zavisno od
poteza NBS, kontrole cena i akciza te razvoja događaja na međunarodnim
tržištima (pre svega energenata i hrane) inflacija sigurno neće pasti ispod 8%
za celu godinu. Ovakav rast cena značiće dalji pad kupovne moći i standarda
građana. Međutim, inflacija ima i važno mesto u kreiranju budžeta. Planirano je
povećanje plata i penzija od 2,5% u aprilu i samo 0,5% u oktobru, što će
uz ovakvu inflaciju i pad kursa, predstavljati teški politički cilj uz ogroman
socijalni pritisak.
Važno pitanje za građane je i kretanje kursa evra. Ako možda bude
rasta dohotka i plata u dinarima to svakako neće biti slučaj u evrima. Nakon
značajne depresijacije posle leta 2012. godine, čak i uz veoma ubrzanu
inflaciju, došlo je do stabilizacije kursa na nivou oko 113 dinara. Ovo je
posledica više mera NBS i Vlada koje su veštački zadržale evro na niskom nivou.
Ipak efekti stabilizacije počeće da se tope te možemo očekivati lagano
slabljenje dinara nakon praznika. Značajniji pad doći će posle marta kada
počinje vraćanje subvencionisanih kredita za likvidnost. Ako se uzmu u obzir
kretanja platnog bilansa, odnosno razlike u inflaciji u Srbiji i EMU, kurs evra
trebalo bi da se kreće u rasponu od 118 do 128 dinara tokom 2013. godine.
Nezaposlenost i standard građana
Bez sigurnijeg privrednog rasta i privatnih investicija ne možemo
očekivati rast zaposlenosti. Nezaposlenost, nažalost, još nije dostigla svoj
vrhunac. Mere fiskalne konsolidacije, recesija u EMU i viši porezi dovešće do
ukidanja još desetina hiljada radnih mesta. Zaposlenost je slika u ogledalu
privrednih kretanja i ne treba gajiti iluzije o novim poslovima dok ne budemo
sigurni da smo izašli iz krize. Ne postoji institucija koja predviđa rast
zaposlenosti u narednoj godini u Srbiji.
Uzimajući u obzir kretanje inflacije, kursa i nezaposlenosti u
narednoj godini možemo očekivati dalji pad standarda građana. Taj pad može biti
ublažen sa snažnijim privrednim rastom. Međutim, ako izostanu optimistički
prognozirane investicije i rast izvoza fiskalne vlasti biće primorane na težak
izbor. Sa jedne strane Vlada se može držati svog plana
fiskalne konsolidacije, koji verovatno znači niži privredni rast od
projektovanog i značajnije manji standard građana. Sa druge strane stoji opcija
ostvarenja rasta od 2% i javnih investicija ali po cenu povećanja deficita,
duga i višu inflaciju.
Srbiji su potrebne reforme
Građani su gladni bolje ekonomske perspektive a to trenutni sistem
to nikako ne može da pruži. „Novi“ plan fiskalne konsolidacije, baziran na
usporenom povećanju potrošnje i drastičnom povećanju zaduživanja i javnih
investicija, ne predstavlja novinu u odnosu na prethodni period. Vlada misli da
može podstaći privatne investicije i biznis za par godina ako sada krene da
pumpa državne investicije, selektivne subvencije i gradi infrastrukturu.
Međutim, u Srbiji nema zdravog poslovanja iz potpuno drugih razloga. Vladavina
prava, efikasno sudstvo, odsustvo raširene korupcije samo su od nekih pojmova
koji su toliko puta ponavljani.
Poučeni prethodnim iskustvom, ako želimo da budemo oprezni, moramo
zaključiti da su šanse za oporavak u narednoj godini veoma skromne. Ako bude
privrednog rasta on neće biti dovoljno osetan da popravi standard građana ili
smanji nezaposlenost. Čeka nas godina visoke inflacije i slabljenja dinara.
Ipak, najavljeni program fiskalne konsolidacije, ako se zaista sprovede, može
biti skroman korak u dobrom smeru koji bi otvorio prostor za neki novi
reformski ciklus. Dugoročno, bez vladavine prava, stabilnih institucija i
značajnih reformi, nema privrednog oporavka i boljitka za građane.
nema nade za nomade.....
ReplyDeleteNezaposlene u gasnu komoru, ili ih istranzirati za narodnu kuhinju, i eto stopa nezaposlenosti ode nanize..
ReplyDelete