Srednji kurs pre
samo dva meseca, sredinom avgusta, bio je 118 dinara za 1 evro. U međuvremenu
dinar je ojačao oko 6,3% na 111 dinara za jedan evro. Razlog za trenutno
jačanje dinara ne treba tražiti u poboljšanju parametara Srpske ekonomije već u
skorašnjim merama Narodne banke Srbije i Ministarstva finansija i privrede. Ove
mere će biti kratkog daha i za 6 meseci možemo očekivati nagli pad dinara i
skok kursa evra na nove rekordne vrednosti.
Tri su
ključna razloga zbog kojih je dinar ojačao. Prvo, početkom avgusta NBS je povećala dinarski udeo obavezne
rezerve za devizne depozite[1]. To
znači da od svakog evra koji prikupe u štednji banke moraju da odvoje više
dinara kao rezervu. Ovo je kreiralo veštačku tražnju za dinarima i oslobodilo
deo deviznih sredstava banaka. Na tržištu je došlo do povećane ponude evra i
povećane tražnje za dinarima.
Drugo,
jedna od prvih mera Ministarstva finansija i privrede za podsticanje ekonomije
bio je program subvencionisanih kredita
za likvidnost. Ovi krediti su odobravani od početka septembra i njihov
ukupan iznos nije za sada poznat mada se može očekivati ukupan iznos od
milijardu evra. Subvencionisani krediti su odobravani u dinarima od strane
domaćih banaka, ali su indeksirani u evrima, gde država subvencioniše veći deo
iznosa kamate. Efekat odobrenja ovog programa na tržište deviza je višestruk.
Veliki iznos novih kredita u dinarima kreirao je trenutni pritisak na tražnju
za dinarima dok je sa druge strane izostao pritisak na tražnju za evrima jer su
krediti dominatno odobravani za pokrivanje minusa u tekućem poslovanju i
plaćanju domaćih obaveza. Ovi krediti imaju grejs period od 6 meseci što će
biti veoma značajno u budućem kretanju kursa evra.
Treći
bitan razlog jačanja dinara je značajno zaduženje
države na tržištu obveznica (poslednii put oko milijardu dolara 27.
septembra) što je bezbedilo visoke prilive deviza i relaksiralo domaće devizno
tržište. Visoke kamate na obveznice koje su prodate ove godine počeće sa otplatom
tek od sredine 2013. godine.
Šta će se desiti sa kursom u narednom periodu?
U
prethodnim redovima videli ste da je dinar veštački ojačao zbog akcija
ministarstva i NBS u prethodnih nekoliko meseci. Ovi efekti biće kratkog daha
iako to sada tako ne deluje. Trenutni efekat promene strukture obavezne rezerve
već se polako gubi, ali je tražnja za dinarima usled subvencionisanih kredita i
zamene prikupljenog deviznog duga države i dalje veoma visoka.
Međutim,
podizanje PDV podstaćiće inflaciju i dizanje cena uvoznih proizvoda što će
negativno uticati na vrednost dinara. Veliki pritisak na kurs možemo očekivati
nakon nove godine kada na naplatu dolaze kamate na kredite iz ranijeg perioda.
Pogotvo snažno slabljenje dinara može se očekivati u periodu kada dođe do
vraćanja prvih rata subvencionisanih kredita (od marta 2013. godine) te kada
dođe do punog efekta inflacije na kurs. Analizirajući sve prethodne efekte
možemo očekivati slabljenje dinara do kraja godine za nekoliko procenata, na
stari nivo od 118 dinara za evro već početkom naredne godine i na 120 do 122
dinara posle marta 2013. godine.
Efekti slabljenja
dinara po građane i privredu
Svako
slabljenje dinara znači pad standarda građana. Strani proizvodi, od kojih mnogi
nemaju domaću zamenu, postaju skuplji. Troškovi grejanja, goriva i uvozne hrane
u velikoj meri zavise od kretanja kursa pa se može očekivati rast cena i pad
kupovne moći građana. Firme su takođe na gubitku zbog naglog rasta troškova
poslovanja. Čak i izvoznici gube takođe jer su svi dodatni prihod od izvoza u
dinarima anulirani sa rastom cena međuproizvoda, energenata, mašina i kapitala.
Pad dinara znači brzi rast inflacije i troškova, rast domaćih kamata i
neizvesnosti u poslovnom okruženju. Pogubne dugoročne posledice po privredu
Srbije su više nego jasne.
Šta učiniti?
Jedini
način da se dugoročno reši problem inflacije i pada dinara je prelazak na neki
od oblika fiksnog kursa. Fiksni kurs ili valutni odbor zahtevaju veću fiskalnu
disciplinu, garantuju monetarnu stabilnost i predvidivost sistema, veći stepen
ekonomske integracije sa okruženjem, nižu inflaciju, niže kamate, predvidivost
poslovanja uvoznog i izvoznog sektora. Sve tranzicione zemlje zemlje sa
približnim preduslovima kao Srbija: Estonija, Litvanija, Letonija, Slovačka,
Hrvatska, Slovenija, Bosna i Hercegovina, Crna Gora i Bugarska prešle su na
fiksni režim kursa ili uvele evro. Njihova efikasna monetarna
stabilizacija danas im donosi veoma
nisku inlfaciju uz finansijsku stabilnost.
*tekst je originalno napisan za novi projekat Mreže za Političku Odgovornost, 16.
oktobra., pa zbog toga neki podaci ne odgovaraju trenutnoj situaciji. Kako je izašao veliki broj tekstova na istu temu ova moja analiza ne bi bila aktuelna za dve nedelje pa je sada objavljujem.
[1] 9. avgusta 2012. godine, Izvršni odbor Narodne banke
Srbije doneo je odluku o povećanju obavezne rezerve na evro plasmane i plasmane
indeksirane u evrima, sa 27 na 32% za devizne depozite ročnosti do godinu dana,
i sa 19 na 24% za devizne izvore ročnosti do dve godine.
No comments:
Post a Comment