Odlican klip, kao i uvijek! Zanima je jedno pitanje, da li je uopste moguce privatizovati neka dobra kao sto su putevi npr. na nivou jedne drzave? Jasno mi je da postoje privatni autoputevi, da li postoji makar neki teoretski model privatizacije svih puteva kojim nece biti ostecena prava pojedinca?
Mnoga dobra je moguće privatizovati zato što su i nastala u privatnoj praksi. Velika većina dobara može se efikasno ponuditi uz neki stepen privatne konkurencije. Autoputevi bez problema mogu biti privatno građeni, vođeni i održavani, ali verujem da je u savremenim uslovima, gradnju autoputa veoma teško zamisliti bez angažovanja države oko projektovanja i eksproprijacije zemljišta. Zato su moderni metodi PPP drugo najbolje rešenje u infrastrukturnim projektima koje se sa uspehom primenjuje u mnogim zemljama.
E sad meni pada na pamet da je moguće ugraditi GPRS kartice us ve automobile i naplaćivati uslugu po kilometru pređenom po privatizovanim putevima. Verujem da bi to bila nepotrebna komplikacija ali da postoje i drugi tehnički metodi koji mi ne padaju na pamet a rešavaju stvar.
I da se danas ukine država, kojim čudom, ja i dalje verujem da bi se ljudima isplatilo kolektivno udruživanje u planiranju, finansiranju i izrgadnji puteva. Što se i vidi kada treba da se naprave pristupne saobraćajnice u novim naseljima ili vikend naseljima.
Hvala, zanimao me je upravo taj problem oko eksproprijacije zemljista, sta bi se desilo ukoliko neko ne bi htio da proda svoje imanje, da li bi to dovelo do problema? Drzava bukvalno oduzima zemljiste i vrsi zlocin nad pravima pojedinca, sto se nikako ne moze opravdati, ali mene zanima situacija u jednom anarho- kapitalistickom drustvu? Cini mi se da je Ivan Jankovic nekad spominjao da u Americi zivi 70 miliona ljudi u kondominijumima i slicnim privatnim asocijacijama, gdje su zgrade, putevi, parkovi u privatnom vlasnistvu, znas li mozda nesto vise o tome?
Kada država vrši eksproprijaciju ona daje i pravednu nadoknadu. Sa jedne strane to jeste delimično ograničavanje privatne svojine ali sa druge strane, ako ima 100 imanja na nekom potezu i samo jedno od njih neće da proda deo zemlje radi izgradnje autoputa od kojeg ostalih 99 ima veliku korist, on time narušava i vrednost zemljišta i opšte blagostanje. Šta je tu starije jako je teško presuditi i preseći nožem. Zato postoje tavi instituti poput eksproprijacije, komasacije, konfiskacije i restitucije koji pokušavaju da pomire sukobljene interese nad istom imovinom.
E sad što se tiče privatnih puteva, oni postoje, i postojali su u istoriji, ali je po meni sasvim prirodno da se ljudi udružuju i zajedno formiraju javna dobra. I u anarhizmu ja bih očekivao da se formiraju neki veoma slični mehanizmi poput sadašnjih lokalnih vlasti i sl.
Odlican klip, kao i uvijek! Zanima je jedno pitanje, da li je uopste moguce privatizovati neka dobra kao sto su putevi npr. na nivou jedne drzave? Jasno mi je da postoje privatni autoputevi, da li postoji makar neki teoretski model privatizacije svih puteva kojim nece biti ostecena prava pojedinca?
ReplyDeleteMnoga dobra je moguće privatizovati zato što su i nastala u privatnoj praksi. Velika većina dobara može se efikasno ponuditi uz neki stepen privatne konkurencije. Autoputevi bez problema mogu biti privatno građeni, vođeni i održavani, ali verujem da je u savremenim uslovima, gradnju autoputa veoma teško zamisliti bez angažovanja države oko projektovanja i eksproprijacije zemljišta. Zato su moderni metodi PPP drugo najbolje rešenje u infrastrukturnim projektima koje se sa uspehom primenjuje u mnogim zemljama.
ReplyDeleteE sad meni pada na pamet da je moguće ugraditi GPRS kartice us ve automobile i naplaćivati uslugu po kilometru pređenom po privatizovanim putevima. Verujem da bi to bila nepotrebna komplikacija ali da postoje i drugi tehnički metodi koji mi ne padaju na pamet a rešavaju stvar.
I da se danas ukine država, kojim čudom, ja i dalje verujem da bi se ljudima isplatilo kolektivno udruživanje u planiranju, finansiranju i izrgadnji puteva. Što se i vidi kada treba da se naprave pristupne saobraćajnice u novim naseljima ili vikend naseljima.
Hvala, zanimao me je upravo taj problem oko eksproprijacije zemljista, sta bi se desilo ukoliko neko ne bi htio da proda svoje imanje, da li bi to dovelo do problema? Drzava bukvalno oduzima zemljiste i vrsi zlocin nad pravima pojedinca, sto se nikako ne moze opravdati, ali mene zanima situacija u jednom anarho- kapitalistickom drustvu? Cini mi se da je Ivan Jankovic nekad spominjao da u Americi zivi 70 miliona ljudi u kondominijumima i slicnim privatnim asocijacijama, gdje su zgrade, putevi, parkovi u privatnom vlasnistvu, znas li mozda nesto vise o tome?
ReplyDeleteKada država vrši eksproprijaciju ona daje i pravednu nadoknadu. Sa jedne strane to jeste delimično ograničavanje privatne svojine ali sa druge strane, ako ima 100 imanja na nekom potezu i samo jedno od njih neće da proda deo zemlje radi izgradnje autoputa od kojeg ostalih 99 ima veliku korist, on time narušava i vrednost zemljišta i opšte blagostanje. Šta je tu starije jako je teško presuditi i preseći nožem. Zato postoje tavi instituti poput eksproprijacije, komasacije, konfiskacije i restitucije koji pokušavaju da pomire sukobljene interese nad istom imovinom.
ReplyDeleteE sad što se tiče privatnih puteva, oni postoje, i postojali su u istoriji, ali je po meni sasvim prirodno da se ljudi udružuju i zajedno formiraju javna dobra. I u anarhizmu ja bih očekivao da se formiraju neki veoma slični mehanizmi poput sadašnjih lokalnih vlasti i sl.
I meni se cini da bi spontano doslo do formiranja nekakvih lokalnih vlasti, to mi je nekako najlogicnije. Hvala.
ReplyDelete