23 Nov 2012

Budžet za 2013. projektovan na kurs od 120

Dobio sam nezvaničnu informaciju da je budžet za 2013. godinu projektovan sa pretpostavkom da će se tokom godine kurs kretati oko 120. Danas ćemo u parlamentu saznati da li je to tačno. Defanzivan budžet bi morao biti projektovan na još viši kurs. Trenutno je dinar kratkoročno precenjen (inflacija se drastično ubrzala a dinar je ojačao preko 5% umesto da oslabi) i brzo će se vratiti na prethodni trend. Fiskalni savet je projektovao da će po ovom planu vlade deficit biti 25 milijardi dinara veći nego što to ministarstvo misli. Ja smatram da su procene rasta za narednu godinu i inflacije izuzetno optimistične i da će se dogiditi, ako ikakav, vrlo skroman i slab rast (ispod 1%). 

Kao što sam ranije pisao, očekujem jaču depresijaciju dinara od marta naredne godine kada kreću da se vraćaju subvencionisani krediti (indeksirani u evrima), kada se izgubi trenutni efekat promene strukture obaveznih rezervi i kada inflacija da pun povratni efekat na depresijaciju. Moguće je, a mislim da će se to i desiti, da će evro skočiti i preko 125 tokom godine a da će efektivno kurs biti viši od 120 barem pola godine. 

Sve u svemu, ako depresijacija bude veća javiće se nekoliko problema. Troškovi kamata sledeće godine iznose 800 miliona evra i ako evro skoči na 125 (kako bi otprilike trebalo prema razlikama u inflaciji, mada to nije jedini način procene), to je od 2 do 4 milijarde dinara (zavisno od toga kada i koliko skoči evro). Takođe skočiće cene energenata, repromaterijala, subvencija, garancij aza kredite itd. Sve te stvari na razne načine ulaze u budžet i rast ovih stavki produbiće deficit. Dodatno uz višu inflaciju doći će do više indeksacije plata i penzija u oktobru 2013. ako opstane ova vlada što će svakako povećati deficit značajno. Na kraju teško je očekivati da, na primer u slučaju inflacije od 8% i kursa od 122, sindikati i PUPS ne pritisnu za dodatno povećanje plata i penzija a da ovako "fiskalno odgovorna" vlada ne popusti.

E sad, ovaj budžet neće opstati sigurno do kraja 2013. moraće na rebalans. Čak me ne bi čudilo da se ide na prevremene izbore od proleća, da SNS obori vladu, optuži URS za neuspeh budžeta i da se rebalans pravi u drugoj polovini godine. Ukratko, nezahvalno je praviti godišnju projekciju deficita na osnovu ovog budžeta. Međutim kada bi ovaj budžet opstao do kraja godine a kada saberem sve elemente, bacim računice i ukalkulišem svoja očekivanja, moja najbolja procena bi bila da će deficit ovakvog budžeta preskočiti 160 milijardi dinara. Dakle preko 4,4% BDP deficita konsolidovanog budžeta države. I gde je tu štednja?

2 comments:

  1. Ispravka računice, pogrešno sam preračunao deficit, jer nisam radio prema konsolidovanom budžetu, tako da je deficit 4,4% BDP (a ne 4,8% kako je stajalo u prvoj verziji posta). Izmenu sam uneo u integralni tekst

    ReplyDelete
  2. Pozdrav dame i gospodo, trebate li financijsku pomoć? Ja sam Susan Benson. Ja sam zajmodavac i također financijski savjetnik.

    Trebate li poslovni zajam, osobni zajam, hipotekarni zajam ili zajam da biste dovršili svoj projekt? Ako je vaš odgovor da, preporučit ću vam da kontaktirate moju tvrtku. Pružamo sve vrste zajmova, uključujući dugoročne i kratkoročne zajmove. Za više informacija pišite nam putem e-pošte: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) ili mi pošaljite poruku direktno na WhatsApp putem: 00447903159998 i u trenu ćete dobiti odgovor.

    Mi smo sveobuhvatna tvrtka za financijske usluge i obvezani smo vam pomoći da ispunite sve svoje težnje. Specijalizirani smo za pružanje rješenja za strukturirano financiranje pojedincima i tvrtkama na najučinkovitiji i najbrži način.

    Evo nekoliko razloga zašto biste nas trebali kontaktirati radi posudbe;
    * Praktičnost - Možete se prijaviti za kredit bilo kad i bilo gdje.
    * Fleksibilni iznos - vi odlučujete koliko želite posuditi.
    * Brzo izravno financiranje - primite zajam u roku od 24 sata nakon odobrenja.
    * Fleksibilna kamatna stopa - pristupačna kamatna stopa od 3%.
    * Visoke stope odobrenja - imate 99,9% šanse za dobivanje kredita
    * Fleksibilno otplaćivanje - Trebate odabrati datum otplate, bilo tjedno, mjesečno ili godišnje u trajanju od 1-30 godina.
    * Jednostavna internetska aplikacija.
    * Osobne smjernice i stručnost.
    * Nema skrivenih troškova

    Ne gubite priliku zbog nedostatka financija. Kontaktirajte moju tvrtku odmah, možemo vam pomoći s zajmom jer smo pomogli brojnim pojedincima i organizacijama koji su se suočili s financijskim poteškoćama širom svijeta.

    Za više informacija o našoj ponudi zajma, pošaljite nam svoj zahtjev za zajam putem e-maila: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com
    WhatsApp / Telegram: +447903159998

    Posrednici / konzultanti / brokeri su dobrodošli da dovedu svoje klijente i 100% su zaštićeni. U potpunom povjerenju, zajedno ćemo surađivati ​​u korist svih uključenih strana.

    ReplyDelete