Javne finansije Srbije su u izuzetno lošoj poziciji. Ukoliko
se brze i efikasne mere smanjenja javnih rashoda ne preduzmu odmah, ozbiljno
nam preti kriza javnog duga. Ova godina je poprilično izgbuljena za ozbiljnu
fiskalnu konsolidaciju i značajno smanjenje deficita. Ipak, potrebne su teške
odluke, odmah!
Kada je krajem prošle godine Ministarstvo finansija donelo
fiskalnu strategiju za 2013. godinu, na famfare je objavljeno kako će deficit
biti upola manji nego lani, na nivou 3.6% BDP. Međutim, već nakon par meseci
postalo je jasno da od tog plana nema ništa (isto sam i ja govorio u novembru). Poreski prihodi su podbacili plan
za oko 40 milijardi dinara u prva četiri meseca. U sadašnjim uslovima i ako se
ništa ne promeni, Fiskalni savet procenjuje da bi javni prihodi trebalo da
podbace oko 80, a javni rashodi prebace za oko 20 milijardi dinara. Dakle, ako
je planirani deficit bio 121,1 milijardu dinara, onda je realna vrednost do
kraja godine, kako sada stvari stoje, oko 220 milijardi dinara. To je nešto
manje od 2 milijarde evra ili između 6 i 6,5% BDP - dakle duplo više od plana.
Pod tim uslovima javni dug bi ove godine mogao da dostigne 67% BDP.
Više nije pitanje da li treba štedeti i smanjivati javnu
potrošnju, već je samo pitanje koliko. Koliko u narendih pola godina a koliko
narednih godina? Ako se dogodi situacija da troškovi kamate toliko narastu da
budu viši od ukupnog deficita, gotovo da nema povratka sa puta za bankrot. Za to
je ova godina poslednja, u kojoj može da se stisne kočnica i izbegne taj scenario.
Ušteda koja nam je potrebna u narednih 6 meseci kako bi se 2013. koliko, toliko
spasila je oko pola milijarde evra.
Ključno je razumeti da bez teških političkih odluka vezano
za penzije i plate, nema šanse za potrebne uštede. Restrukturiranje javnih
preduzeća ne može dati značajne razultate u ovoj godini iz prostih razloga što
je za to potreban proces stečaja i/ili privatizacije koji traži mesece, a dobar
deo troška subvencija je već otišao u prvih pola godine. Moguće je suspendovati
kapitalne projekte, ali samo one koje država samostalno finansira, koji su
pritom manji, dok se oni iz kredita obavezani ugovorima i rokovima. Smanjivanje
plata u upravi ili funkcionerima samo su kozmetičke i populističke mere koje ne
mogu doneti više od par desetina miliona evra ušteda. Otpuštanja u javnom
sektoru takođe ne donose trenutne uštede, već zapravo trošak, zbog troškova
otpremnina. Reforma drugih delova javnog sektora, mada nasušno potrebne i
hitne, takođe ne mogu dati uštede u kratkom roku.
Sa druge strane, ostaje
prostor za eventualno podizanje niže stope PDV, ili poreza na profit (mada je
on već podignut početkom godine na 15%). Ipak, ministarstvo finansija mora biti
svesno da su porezi već previsoki i da dodatno podizanje može dovesti do pada
prihoda zbog pada prometa, baš kao što se desilo sa prihodima od akciza na
alkohol i cigarete. Sve prethodne mere, zavisno od njihove kombinacije, mogu
doneti najviše pola potrebnih ušteda. Ostatak je jedino moguć kroz smanjivanje
ukupnog fonda plata i penzija. Zavisno od drugih mera, verovatno je neophodno
smanjiti fond plata za desetak procenata a fond penzija za 5% do 7% kako bi se
deficit do kraja godine spustio na oko 4.5% BDP.
Sve prethodne mere treba razmotriti u svetlu dugoročnijeg
(barem trogodišnjeg) plana fiskalne konsolidacije koji bi trebalo da eliminiše
budžetski deficit u narednih dve do tri godine.
Svako smanjivanje plata i penzija značajno olakšava smanjivanje deficita
u narednom periodu. Za dugoročnu održivost javnih finansija potrebno je
izvršiti parametarsku reformu penzionog sistema, koja bi podrazumevala
podizanje starosne granice za penzionisanje i njeno izjednačavanje za oba pola.
Moraju se poslati u stečaj, privatizovati ili ugasiti sva preduzeća u
restrukturiranju. Mora se smanjiti administrativni aparat kroz ukidanje
sektora, agencija i otpuštanja. Obrazovanje i zdravstvo se mora reformisati uz
veću efikasnost i, opet, otpuštanje viškova. Takođe potrebno je suzbijanje sive
ekonomije, ukidanje paušalnog oporezivanja, bolja i pravedna naplata poreza.
Međutim to je neophodno za preživljavanje u narednih par
godina. Za ekonomski boljitak građana, uz prethodne mere potrebna je i
vladavina prava, koja podrazumeva primenljive zakone, efikasno sudstvo, zaštitu
privatne svojine, odustvo korupcije, malo regulatorno okruženje, efikasnu i
nepristrasnu administraciju. Samo uz
širok spektar tržišnih reformi, Srbija može da se vrati na put boljitka, u
protivnom, pogotovo ako ne smanjimo deficit ove godine, preti nam bankrot.
Tekst je originalno objavljen u Nedeljnom izdanju novosadskog Dnevnika.
Budzetski deficit plus Jorgovanka Tabakovic jednako HIPERINFLACIJA!
ReplyDelete